Proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional "Dezvoltarea Capacitații Administrative", în perioada 2007-2013
Politici publice fundamentate în Învățământul Superior: o premisă necesară pentru dezvoltarea României SMIS 34912
PREZENTARE
Proiectul Politici publice fundamentate in invatamantul superior: o premisa necesara pentru dezvoltarea Romaniei a fost implementat de Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii (UEFISCDI) in perioada februarie 2012– februarie 2014, si cofinantat din “Fondul Social European” prin Programul Operational “Dezvoltarea Capacitatii Administrative”.
Proiectul si-a propus sa dezvolte, in randul decidentilor, capacitatea de formulare a propunerilor de politici publice fundamentate privind invatamantul superior, cu accent pe integrarea practicii internationale si pe evaluarea de impact.
Proiectul Politici publice fundamentate in invatamantul superior: o premisa necesara pentru dezvoltarea Romaniei aduce o noua filozofie de colectare a datelor din sistemul de invatamant universitar si de interpretare a acestora. Specialistii au identificat tipurile de date specifice, necesare fundamentarii politicilor publice pentru a realiza metodologiile de colectare a acestora. O alta noutate pe care o propune este crearea unei platforme informatice, ce contine date relevante culese de la universitatile romanesti, structurate pe indicatori bine stabiliti. Platforma poate fi o resursa pentru fundamentarea politicillor din zona invatamantului superior. Mentionam ca elementele care se dezvolta pe parcursul acestui proiect sunt parte componenta dintr-un efort mai amplu, care vizeaza dezvoltarea Sistemului Informatic Strategic pentru Invatamantul Superior (SISIS).
Prin eforturile expertilor din domeniu, proiectul a generat si o serie de studii privind actualele politici publice din invatamantul superior si sistemele de management al calitatii, din perspectiva performantei si a adecvarii. Nu in ultimul rand, s-a avut in vedere dezvoltarea unor modele de instrumente de transparenta in invatamantul superior. Toate aceste rezultate ale proiectului, dar si informatii asociate Procesului Bologna, relevante pentru actorii sistemului de invatamant superior, sunt gazduite de o platforma dinamica, creata integrat WEB 2.0.
O alta dimensiune a proiectului o constituie identificarea si constituirea intr-un grup a persoanelor resursa implicate in procesul de realizare si implementare a politicilor din invatamantul superior. Proiectul a utilizat expertiza nationala si internationala de referinta in domeniul elaborarii, monitorizarii si evaluarii politicilor publice din invatamantul universitar. Pentru a se asigura de calitatea datelor colectate si pentru a le putea utiliza optim in procesul de luare a deciziilor strategice si operationale, in cadrul proiectului au fost organizate sesiuni de pregatire in domeniul colectarii si al prelucrarii statistice a datelor.
In vederea asigurarii accesului la informatii structurate, la documente interne si internationale, proiectul si-a propus, ca o continuare a initiativei partii romane de a asigura o biblioteca online a Procesului Bologna ( 2010- 2012), dezvoltarea unei biblioteci on-line privind politicile publice din invatamantul superior.
Analiza semantica a documentelor ce privesc politicile publice, promovarea egalitatii de sanse si a dezvoltarii durabile prin intermediul invatamantului superior si a cercetarii sunt alte trei obiective ce au fost atinse in cadrul proiectului Politici publice fundamentate in invatamantul superior: o premisa necesara pentru dezvoltarea Romaniei.